maandag 25 februari 2013

Thuis opdracht 7 Reclame fotografie


Foto Opdracht 7

Reclame fotografie                                                                       “De wereld van de verleiding”

In reclame wordt ons een wereld voorgeschoteld die er aantrekkelijk uitziet en die ons verleid ons bepaalde dingen te kopen.
Voor het toevoegen van sfeer, het tonen van fraaie verpakkingen, het uitstallen van begeerlijke productresultaten in voedingsmiddelenadvertenties is kleur een onmisbaar ingrediënt geworden. In de eerste plaats omdat kleuren uitgesproken emoties opwekken, al zijn die niet bij iedereen voor elke kleur hetzelfde. Kleuren hebben net als woorden hun lichte en donkere kanten, positieve en negatieve aspecten, rationele interpretaties. Niettemin is er een universele verstaanbaarheid. Zwart heeft de angst en de onveiligheid van de nacht, groen het rustige van het vegetatie in de natuur, blauw reikt naar een azuren hemel of de koelte van water, rood is bloed en vuur. De art director kan hiermee met zijn eigen intuïtief kleurgevoel aan de slag.
De foto registreert de werkelijkheid en mag die maar tot zekere hoogte verhevigen. In de reclame is geloofwaardigheid niet altijd voorwaarde en de groothoeklens en het imponerende perspectief zijn niet verboden.
Reclames tonen vaak personages in situaties die uit het leven gegrepen zijn met de bijbehorende emoties. Binnen deze situaties krijgt het geadverteerde merk ofwel een hoofdrol of een centrale rol toebedeeld.
Fotografen gebruiken modellen, landschappen en ander vergelijkbaar beeldmateriaal om associaties op te wekken. Associaties die met het aangename of begeerlijke te maken hebben.

-          Kies een product wat je gaat fotograferen (waspoeder, parfum, kledingstuk etc.)
-          Denk aan de volgende stappen
Stappen
1. Kies een product (bijv thee)
2. Waar is het product voor bedoelt? (denk aan de voordelen)
3. Welke voordelen breng je in beeld? (fris van smaak, een lente thee))
4. Doelgroep: Voor wie is het product bedoelt?
- mannen (oud, jong, stoer, netjes etc..)
- vrouwen (oud, jong, stoer, netjes etc..) (vrouw van rond de 20/30))
- jongeren (meisjes, jongens)
- gezinnen
5. Wat spreekt die doelgroep aan? Welke elementen gebruik je daarin?
 (gezellig thee drinken met vriendinnen, in de tuin of op een terras zitten in de zon)
6. In welke sfeer wil je de mensen brengen? (gezelligheid)
Welke kleuren passen bij die sfeer? (licht, fris groen)
7. Je laat het product zien: Komt het product duidelijk in beeld of laat je een gedeelte zien en gaat de aandacht meer naar de sfeer eromheen? (aandacht naar een dampend kopje thee in een transparant glas zodat je de lichte kleur kan zien,  in de hand van een vrouw met op de achtergrond een lentetuin sfeer)
-          Fotografeer het product in een bepaalde setting
-          Kies de beste foto en druk deze af op 20-30 cm
-          Druk ook een aantal foto’s uit je serie af op kleiner formaat.
-          Neem de foto’s mee op 7/8 maart.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen